ABN AMRO stapt uit VOR

Het grote nieuws is inmiddels al een weekje oud: De ABN AMRO stapt niet in de volgende editie van de VOR. Had ik eigenlijk besloten er hier niet over te bloggen, blaast een bekende van me op zijn communicatieblog het discussievuurtje toch indirect mijn kant op.

So what?

Mijn eerste gedachte bij het nieuws was: So what? Als je kijkt naar de geschiedenis van de VOR / Whitbread, zijn er maar weinig sponsors / syndicaten die meerdere edities meedoen. Alleen daarom al is het niet zo’n verbazend nieuws dat de ABN AMRO er niet opnieuw een bak geld in steekt. Iedere editie is een uniek project voor een syndicaat, het is geen voetbalclub die je een tijdje sponsort. En daarnaast geldt inderdaad: wat valt er nog te winnen? Quit while you’re ahead, of zoiets.

Geredeneerd vanuit mijn persoonlijke passie vind ik dat ABN AMRO heel veel goed gedaan heeft: het (oceaan)zeilen is in Nederland heel wat beter op de kaart gezet. Er is nog nooit zó veel aandacht in de Nederlandse media geweest voor deze race. En de stopover in Rotterdam was nooit zo druk geweest als er geen “Nederlandse” boten mee hadden gedaan. Nog sterker: ’t lijkt me dat die stopover er helemaal niet geweest was zonder de ABN AMRO. En alle spannende verhalen over onze buurtjes natuurlijk ook niet.

Doelen bereikt

De kritische blabla die Diederik IMHO terecht bestrijdt is volgens mij, naast kortzichtige Oerhollandse Kneuterigheid, ook vooral niet zo lekker onderbouwd. En zeker in de aangehaalde discussie slaat men de plank nogal mis. ABN AMRO heeft veel geïnvesteerd, maar ook veel gewonnen (naast de gewonnen race, natuurlijk). De vooraf gestelde wereldwijde marketing- & communicatiedoelstellingen lijken ruimschoots bereikt.

Geneuzel in de marge dus, op Adfoblog. Ik denk dat de ABN AMRO volgend jaar gewoon lekker een racepaard gaat sponsoren.

Update (1/12)

Uit de offline doorplaatsing van de hierboven genoemde blogpost dat Adformatie ’t nog steeds niet helemaal begrijpt: De VOR was gewoon een doorslaand mediasucces, waar ABN AMRO toch leuk op meegelift heeft:

  • 1,8 Miljard mensen volgden op enig moment de race op televisie
  • 18.000 kranten- en tijdschriftenartikelen wereldwijd
  • 2.000 journalisten bezochten de race
  • 100 miljoen page views door 3,5 miljoen unieke bezoekers voor volvooceanrace.com

En bij dat laatste cijfer kan je natuurlijk nog de stats van alle verschillende team- en special interest websites optellen. Plus die van adfoblog, want negatieve of neuzelige publiciteit is tenslotte ook publiciteit. 😉

Update (19/12)

Ook het Watersportverbond weet het niet-zo-nieuwe nieuws te melden, dankzij het herkauwen van dit persbericht. Mooi, het is dus een succes geweest. Zullen we er nou over ophouden, alsjeblieft?

4 reacties op “ABN AMRO stapt uit VOR

  1. he die Bas,

    ik denk, van wie is die trackback nou? leuk dat je een kijkje neemt op mn weblog en leuk dat je het met me eens bent. nu ken ik jouw weblog ook, dus ga ik je in de gaten houden:-)

    alles goed verder?

    groet,

    Diederik

  2. Geneuzel in de marge? Wat een grote woorden. Adfoblog laat ABN Amro aan het woord, en diverse blogbezoekers reageren daarop. Met sommige kun je het eens zijn, met andere niet. Prima toch, zo’n discussie? Blijkbaar is dit onderwerp interessant genoeg om twee kampen te formeren. De discussie tussen die twee kampen faciliteren wij graag op Adfoblog. En voor allebei is iets te zeggen. Dus om dat nou geneuzel te noemen… Je hebt er nu zelf ook alweer een apart bericht aan gewijd. Met een link, waarvoor dank.

  3. Hi Jeroen,

    Jij ook bedankt voor je reactie, en voor de link. 🙂

    Hiermee wordt wel weer duidelijk hoe makkelijk een beetje flamebait (mea culpa) en kortzichtige “kritiek” leiden tot een discussie. De waarde van die discussie lijkt me echter aantoonbaar marginaal: van een vergelijking tussen een tragisch zeilongeval en milieuvriendelijkheid, en mooi-pr-aterij is de link naar Godwin’s law snel gelegd. Een suggestief verhaal over oorzaak en gevolg leidt in veel gevallen tot voorbarige conclusies, niet tot nuttige discussies.

  4. Voor de volledigheid ook hier maar even mijn reactie, zoals die op Adfoblog staat: “Sommige reacties (zeker enkele over de dood van bemanningslid Hans Horrevoets) zou je inderdaad ‘niet zo professioneel’ kunnen noemen. Toch is dat wel iets dat bij consumenten leeft, dus doe je er als sponsor goed aan hiervan goed doordrongen te zijn. Verder is het zeker niet uitgesloten dat de negatieve publiciteit omtrent de dood van Horrevoets heeft meegespeeld bij de beslissing om geen tweede keer in de Volvo Ocean Race te stappen. Al zal ABN Amro dat nooit officieel zo verwoorden.”

    Godwin’s Law houdt in dat er in de discussie uiteindelijk iemand de link legt met het nazisme. Zover is het op Adfoblog nog lang niet gekomen hoor… 😉