Wat doe je op een zeilboot als de motor uitvalt? Juist, zeilen. Maar wat doe je als de wind dan ook nog helemaal wegvalt?
Shipping route
Middenin het Kanaal ligt de “Shipping route”, een kunstmatige snelweg die zo ongeveer het drukste stukje (vracht)vaarwater ter wereld vormt. Om ongelukken te voorkomen steek je daar als pleziervaart netjes in een rechte hoek over. (Zoniet, dan riskeer je een boete van duizenden Britse Ponden. Daar zijn ze heel streng in, die Britten.) En er is nog een ongeschreven regel: die grote containerschepen gaan bijna altijd voorlangs, want ze gaan keihard en kunnen i.e.g. niet uitwijken voor kleine rotzeilbootjes.
Geen motor meer
Het oversteken van het Kanaal is soms een beetje spannend. Niet voor “ervaren zeezeilers” zoals wij, natuurlijk. Maar het is toch weer prettig als we na een paar uurtjes motoren er weer bijna doorheen zijn. Helemaal als er dan ook eindelijk nog een lekker windje opsteekt. Maar niet als rond 18:00 uur ineens de motor ermee ophoudt.
Wat doe je dan? Wij gingen eerst maar eens even wat eten. Tenslotte heb je energie nodig. En je weet niet hoelang je nog scherp moet blijven. En hoelang de wind aanhoudt. (Niet lang dus.)
En ook geen wind
Zonder wind én motor doe je niet zoveel: Of je laat je op de stroom meedrijven, of je gaat voor anker. Beide geen aantrekkelijke opties vlak onder de Goodwin Sands. Dan maar eens even de Dover Coastguard opgeroepen.
De Britse Coastguard behoort ongetwijfeld tot de beste kustwachten van de wereld. Maar streng zijn ze wel. En serieus. Dus verwachten ze van potentiële “klanten” dat die ook wel écht iets serieus hebben. Liefst levensbedreigend, bij voorkeur urgent. En dat geldt dus niet voor ons… dus we dobberen nog even door. Totdat we worden opgeroepen door een ander Nederlands zeiljacht, de Juno.
Reddende Juno
Het mooie grote zeiljacht Juno (een Breehorn 44 voor kenners) vaart een paar mijltjes zuidelijker als ze onze oproep horen. En volgens goed zeemanschap biedt je altijd hulp aan, als je de mogelijkheid hebt. En ons helpen doet deze ervaren zeilfamilie zeker: Ze slepen ons tegen de stroom in naar de haven van Dover waar we beide boten rond een uur of 23:00 Nederlandse aan de steiger leggen.
We danken de gehele bemanning van de Juno uitgebreid (en met enkele vloeibaarheden). En we gaan op kooi, om ons de volgende dag eens te buigen over die motor… en wat daar nou mis mee kan zijn.
Vuile diesel
Het probleem leek al simpel en blijkt dat ook te zijn als de monteur er vandaag bijkomt: vocht en vuile drab in de dieseltank. Dat was toch erg onverwacht, zeker nadat de motor afgelopen week nog een beurt had gehad waarbij alle dieselfilters zijn vervangen. Bovendien kregen we toen het advies om komende winter wel eventjes naar die tank te kijken. Maar tot die tijd…
Afijn. We varen weer: vandaag doet de motor het weer. En morgen de wind hopelijk ook.