Dover is geweldig! Dat we er de hele middag in de bijna Mediterrane zon zitten helpt natuurlijk. Maar dat de indrukwekkend drukke wereldhavenplaats ook nog een prachtige oude boulevard heeft is zeker een plus. En dat die boulevard het toneel is voor een lokale braderie (ofzo), met suffe kraampjes, draaimolentjes, Koninginnedag-hamburgerluchtjes, openlucht-Disco en vuurwerk in de avond, is mooi meegenomen.
De RCPYC
Aan de boulevard zit ook de Royal Cinque Ports Yacht Club, waar je mooi op het gepeupel van de braderie kunt neerkijken. En bovendien zit het grijze spul hier op de eerste rang voor het vuurwerk. Als gasten van de jachthaven zijn we er welkom, maar na één drankje toch wel uitgekeken. Cheerio, lads!
’s Avonds eten eerst nog we bij The Light of India. Het is tenslotte onze laatste avond op Engelse grond. En die Engelsen hebben iets met de Indiase traditie, toch? Het mag gezegd worden: veel tradioneler vind je ze waarschijnlijk niet. Lekker hoor. (En de volgende dag wederom vuurwerk!)
Nog een lezer!
In de ochtend worden we aangesproken door (weer) een enthousiaste lezer. Hij wil graag wat van gedachten wisselen over de trackfiles en aanverwante onderwerpen. Marco, we zien elkaar vast nog wel de komende dagen, op de terugreis naar ons kikkerlandje. En anders wel op het Markermeer!
Blazen naar de overkant
Omdat hoogtij iedere dag bijna een uurtje later is, kunnen we vandaag ‘uitslapen’. Pas om 08:30 (lokale tijd) hoeven de trossen los. We moeten dit tij wel halen, want in de straat van Calais is de stroming zodanig dat er bijna niet tegenin te varen is. Dus om 08:40 uur is het: “Dover Port Control, this is s/y Lovefool. Permission to leave the port, please?” Het mag.
Vanuit Dover steken we de Traffic Seperation Scheme netjes recht over, waarbij de noordelijke stroom ons al een beetje richting het ons einddoel zet. Dit schijnt het druktst bevaren stukje water van Europa te zijn en dat zou zomaar kunnen. Na een paar uurtjes zijn we aan de overkant en steken de wind én de stroom echt op – beide vol in de rug. Met volle vaart blazen we naar Dunkerque. Beter hadden we het niet kunnen plannen. (Hulde, Chrisje!)
Dunkerque (of Duinkercke) is een mega-industriële havenplaats. Vanaf zee lijkt deze alleen maar uit schoorstenen en hijskranen te bestaan. Maar als je maar ver genoeg de oostelijke haven binnen vaart (tot aan de YCMN), kom je best op in een aardig plaatsje terecht. Mét gratis WiFi en een gezellig, informeel clubhuis. Santé!
Smullen en virtueel meevaren vanuit een over het algemeen regenachtige Allier. Fijne reis terug.
He ontzettende Belgen, leuk tochtje hebben jullie gemaakt. Mail van Roel over “voet aan wal op engelse bodem”, lokte mij naar de site.
Goede vaart naar de Zeeuwse stromen en ik zal op Scheveningen letten.
Willem