Het afgelopen weekend besteden we aan drie dingen: al het denk- en uitzoekwerk voor de nu nog kale mast, het onderzoeken van de watertank en nadenken over de motor. Vooral die laatste bezorgt ons momenteel grijze haren.
Woensdag kijkt de Volvo Penta-expert Klaas, van Jachtservice Flevo Marina, naar de motor. Hij ontdekt tot onze grote schrik dat in ieder geval de startmotor volledig is vastgeroest. De motor is niet in beste staat: alles staat droog en hij vreest het ergste. Bovendien is het geen 13 pk MD7A, maar een 23 pk MD11C. Oh jee!
Vandaag overleg ik met Klaas over de te volgen stappen: Reviseren of een andere motor, tweedehands dan wel nieuw. Hij geeft een overzicht van de klussen, de kosten en de opties. Een nieuwe zal een MD2030 moeten worden, groter dus nog duurder. Ons budget stort voor onze ogen in elkaar, de post “onvoorzien” lijkt nu al te klein.
Vandaag en morgen gaan we rekenen. We moeten ook nog snel beslissen, anders lopen we het HISWA-inruilvoordeel mis.