Na jaren trouw gebruik van Planet als ADSL-provider vond ik het tijd voor iets nieuws. Planet is relatief duur en levert niet al te hoge snelheden. Maar wat dan? Over Tele2 en Orange had ik (wisselend) goede geluiden gehoord. Tele2 biedt een laptop (huuh, niet eens een MacBook maar een Windows-machientje) bij z’n snelle abonnement, Orange is ietsje goedkoper. En beide bieden internet+bellen. En dan gaat heel groot worden, heb ik gehoord.
Een teken?
Met Planet heb je maar één keer per jaar de kans om het abonnement op te zeggen. (Belachelijk: ook al heb je al járen een abonnement bij ze lopen. Nog een reden dat XS4ALL beter is.) En op de dag dat ik Planet opzegde werden we gebeld door een agent van Orange die me graag iets over hun ADSL Extra Plus Bellen vertelde.
Een teken? Ik heb meteen maar besteld.
Helemaal soepel ging het niet. In het enorme pak brieven dat de volgende week van Orange op de mat viel, werd tóch weer aangegeven dat ik hun “gratis” PC-antivirus en -firewall kreeg. Daarvan had ik natuurlijk al bij de aanmelding aangegeven: Laat maar, ik heb een Mac. (En dus geen virussen.) Een telefoontje naar de helpdesk zette dit gelukkig snel recht.
Gillend gek
Ongeveer een week voor de vervaldatum van m’n Planet-aansluiting (op 23/10 zou de boel doorgeknipt worden) begon ik me toch een beetje druk te maken: van Orange hadden we verder niks gehoord. Ook de online statusmelding bood geen informatie. Ging dat wel – op tijd – goed komen? Weten ze wel dat ik gillend gek wordt zonder internet?
In de telefoon geklommen bleek dat de procedure “om technische redenen” vertraagd was. Binnen enkele weken moet het gaan lukken. Verder kunnen ze me niks vertellen. En wat moet ik daarmee? Doe mij eens garanties, of anders…!
Ik wil inmiddels misschien wel wat anders: Alice lijkt me ook wel lief. Maar als ik nu de procedure bij Orange ga afbreken, komt dat dan nog wel tijdig goed? Of moet ik Orange nog een kans geven? Afgelopen donderdag bel ik de ‘opzeg-helpdesk’ en ik start een klachtenprocedure waarbij ik, als ik binnen een week niks geleverd heb gekregen, mijn aanvraag binnen een week kan terugtrekken. Ik zou hiervan schriftelijk bevestiging krijgen – en die komt ook, in de vorm van een standaard briefje waarin gemeld wordt:
Mededeling over uw WANADOO_DSL_FT_FAMILY [sic] abonnement
[…]
De levering van uw ADSL verbinding loopt tot onze spijt enige vertraging op door technische complicaties. Op dit moment wordt hard gewerkt om het op te lossen.
Joh, echt waar? En nog mooier is de online statusmelding, per 19-10-2007, die nota bene vandáág per brief herhaald wordt: U wordt rond 5 oktober 2007 aangesloten. Telt Orange de dagen achteruit af, ofzo?
Vandaag dan?
Zoals ik al zei werd vandaag een brief bezorgd waarin men bevestigde dat ik aangesloten zou moeten, eh hebben, geworden, eh… zijn. En in de loop van de middag brengt de postbode een prachtig pakketje: de Orange Livebox. Jottum! Zou het nu echt gaan gebeuren?
We merken het wel. M’n Planet-verbinding doet het in elk geval nog. En in de komende dagen zal de verbinding wel tijdelijk uitvallen, waarna ik m’n nieuwe ADSL-verbinding mag gaan inrichten.
Wish me lu… *click*
Update (25/10)
Vandaag rond een uur of 10 klapt de connectie met Planet er ineens uit. (Lekker handig, op een thuiswerkdag van Chrisje i.p.v. eentje van mij.) Maar als ik ’s avonds thuiskom en de (juiste) draadjes aan elkaar knoop, lijkt Orange het zowaar te doen!
Dan gaan we natuurlijk meteen de nieuwe snelheid even testen: SpeedTest.net maakt er zo’n 12 Mbps d/l van, SpeedTest.nl maximaal 6 Mbps. De beloofde 20 Mb hebben we dus nog niet, maar sneller dan Planet is -ie al wel. Gentlemen, start your torrents!
Update (26/10)
On 10/26/07, Orange Breedband Helpdesk
Geachte Bas Leenders,
Het laatst nieuws over de leveringsproblemen is dat de verwachting is dat over 3 weken dit issue verholpen zou zijn.Als er meer nieuws is, zullen we u uiteraard op de hoogte houden.
Onze excuses voor het ongemak.
Update (18/11)
Kom op Orange! Ik weet dat jullie (nog steeds) dit bericht lezen. Het is inmiddels al lang geen 5 oktober meer, maar de online statuschecker geeft nog steeds aan dat ik aangesloten zou moeten gaan worden. En ik BEN AL AANGESLOTEN op ADSL van Orange. En nu wil ik graag dat het zogenaamd voordelige bellen óók via jullie gaat lopen. Zou dat misschien lukken?
Update (28/3… 2008!)
Ruim 5 (vijf!) maanden na de aanvraag heeft Orange de overzetting van ons KPN-abonnement eindelijk kunnen regelen. Na vele mailtjes en telefoontjes naar hun helpdesk kon e.o.a. slimmerik ons dit melden:
Volgens onze gegevens heeft u nog geen telefoontje over het orange netwerk gepleegt. Pas als dit gebeurt kunnen wij de overname van de KPN lijn realiseren.
Zucht.
Fijn dat iemand dit even meldt!
Zonder dat mijn abonnement (en het bijbehorende nummer) is overgenomen, leek het mij niet zinvol om deze aan te sluiten. Bovendien wilde ik gebeld kunnen worden op ons eigen nummer, dat toen nog aan de KPN-lijn hing.
Maar goed. Toen dat eerste telefoontje eenmaal gepleegd was, ging het relatief vlot. Adieu KPN. Welkom nieuwe, fijne telecomprovider. Ik ben nú al blij met jullie. (Not.)
In Frankrijk draai ik op Orange bellen + internet (+ongebruikte tv mogelijkheid)….
Super snel en tot nu toe een uitstekende service.
GJ
Heb ook Orange, en inderdaad 20Mb haal ik er niet uit, gemiddeld tussen de 10 en 12 mb. Daarvoor moet je wel je pc tweaken/optimaliseren. Gebruik hiervoor TCPOptimizer (speedguide.net) check snelheid op speedtest.bbned.nl of maak gebruik van nuria.nl.
Groetjes
Marco
Hey Marco,
Da’s een interessant tooltje… voor een PC dan. Voor de Mac met Leopard geldt gelukkig dit al:
Self-Tuning TCP.
Leopard gets the best possible bandwidth from both broadband and narrowband networks by optimizing buffer sizes according to the local resources and connection type.
Hoi,
hier hetzelfde leverings probleem, echter is mijn status onveranderd sinds 6-10-2007
heb al meerdere malen gemaild met de helpdesk.
maar ze beloven van alles.
1 week geleden een mailtje gehad dat ik over 2 weken zal worden aangesloten.
mn huidige provider verbreekt deze week de verbinding al.. en belde al via voip.. dus dat nummer kan ik niet meer porteren waarschijnlijk
Mijn status is, ondanks het feit dat ik dus al lang verbinding heb, nog steeds ongewijzigd sinds 19/10. Echt klasse, zo’n online statusmelder.
Aloha,
Tja, als we dit van te voren wisten dan waren we nooit aan Orange begonnen! Wij bestellen in november en de technische problemen zijn nog steeds niet opgelost! En wij hebben nu nog steeds geen internet! Je kan de overeenkomst ook niet verbreken volgens hen. Belachelijk!
Zegt het voort voordat er nog meer mensen onnodig aan het lijntje worden gehouden.
Zijn notabene in de Orangtewinkel in Den Bosch overgestapt naar Orange, met ondertekent contract.
19 dec. zou het helemaal rond zijn, niet dus, toen gebeld en opnieuw moeten bestellen, er was helemaal geen contract aangekomen.
Dat kost wel 18 euro voor het KPN abonnement dat ik nu niet voor 1 jan. 2008 op kon zeggen. Dat zouden hun ook nog doen volges al het beloofde!!
Ben na 1 jaar denk ik weg, zien wel. Heb nu nog geen live box ontvangen, kon 14 dagen duren.
Je wordt echt gek van Orange als je wilt verhuizen. Tijdens mijn verhuizing doorgegeven en netjes een brief van orange gehad dat 29 oktober e.e.a. gereed zou zijn. Nu 8-1-2008 nog steeds geen adsl en al tig keer gebeld en standaard reactie van |orange dat er problemen zijn. De facturering werkt overigens wel hoor, want facturen worden gewoon afgeschreven
Nu verplicht in een internetcafe maar internetten
Ik wordt ziek van die Orange helpdesk. Heb vandaag alweer gebeld. Ik zou op 15-1-2008 worden aangesloten op ‘gewoon’ ADSL. Werd later 21-01-2008 vanwegen een fout bij de verkoop afdeling. Momenteel nog niet aangesloten.
Heb vandaag dus gebeld en gevraagd hoe lang het gaat duren. ‘Weet ik niet’ was het antwoord, en er blijkt ook geen mogelijkheid te zijn om iemand te spreken die wel dat antwoord weet.
Heb dus geen idee of ik nog voor Februari wordt aangesloten, want dan gaat mijn kabelmodem op nul.
Baal als een stekker door de absolute non-informatie die Orange geeft.