Een week geleden ontdekte ik tot mijn grote sch(r)ik dat mijn recensie van de Marina Monnickendam erg prominent in de Google zoekresultaten terecht kwamen. Op zich niet zo bijzonder: m’n website heeft een aardige Pagerank en al het inkomend verkeer vanaf ClubRacer.be gaat aan Google vast niet ongemerkt voorbij. Maar misschien is het een beetje shit voor de Marina, die duidelijk hun betaalde best doet om in de zoekresultaten terecht te komen.
“Daar moet in gegrepen (sic) worden”, zullen ze gedacht hebben.
De ingreep
Een goed zoekresultaat is een kostbaar goed. En sinds een paar dagen is alles anders: de specifieke pagina komt niet meer in het zoekresultaat naar boven. Vergelijk de twee bijgaande schermschotjes maar eens.
Wat is er gebeurt?
Het is niet zo dat de pagina mínder vindbaar is geworden. De pagina is helemaal verdwenen! In tegenstelling tot iedere willekeurige pagina op m’n site, wordt deze pagina niet meer vastgehouden in de Google index.
Weg is mijn objectieve oprechte persoonlijke recensie, die niet eens zó kritisch was. (Toch?) Alles ten behoeve van de commerciële resultaten, blijkbaar.
Onrecht! Boe!!!
Da’s ook wat. De havenmeesters van Marina Monnickendam zijn misschien toch niet zo onhandig met internet als ik dacht. Of betalen zij een dubieuze SEO-Consultant van mijn dure liggeld? Zou Google misschien (tegen de eigen richtlijnen) z’n duur betalende adverteerders voortrekken? Mijn site bevat toch geen spam?!?
Vechten?
Moet ik dit zomaar pikken? Met m’n de advertenties op m’n site lever ik ook bákken met geld (uche) op voor Google, hoor. Google lijkt hiermee wel een beetje evil. Maar als ik m’n AdSense er afhaal, wordt niemand daar beter van.
Ik zou natuurlijk een hele rij met blog- en forum-posts kunnen loslaten op dit verhaal. Of alle bezoekers van deze site aansporen om vooral te Googlen naar ‘marina monnickendam’ en lekker op de duurbetaalde advertenties te klikken, zodat ze in no time door hun AdWords-budget heen zijn.
Nah, doe maar niet. De Marina moet ook gewoon z’n brood verdienen. En ik lig er nu (nog) naar voldoende tevredenheid.
Beste Bas,
Het kan ook zijn dat Marina Monnickendam helemaal niets heeft gedaan qua SEO. Lovefool is een duidelijk een blog voor Google en behandelt deze ook zo. Nieuwe berichten op Blogs sijpelen regelmatig prominent de Google SERPS binnen om dan later weer heel prominent te verdwijnen.
Wat kan je hier aan doen?
Zorg voor inkomende links van relevante goed gerankte sites naar je artikel en de SERPS kunnen weer in jouw voordeel draaien.
Met sportieve groet,
Ice
http://www.clubracer.be
Hi Ice,
Klopt: actualiteit telt (heel) erg voor Google. Maar het feit dat die specifieke pagina NIET meer in de Google-cache te vinden
iswas, is verdacht.Overigens is de pagina nu wél weer gecached, maar is het bericht nog steeds niet te vinden.
Something tricky is going on…
Bas